Haven, Februar 1996

Journalist Maj Scharff har i en artikel i "Haven" Februar 1996 beskevet havearkitekt og anlægsgartner H.C. Skovgaards egen japansk inspirerede have i "Bondebyen" i Kgs. Lyngby.

Vi har citeret teksten og lagt vore egne billeder ind.

Bag landsbyens bøgehæk

Af Maj Scharff

 

Meget er gjort for at bevare den danske landsbys karakter og stemning i Bondebyen i det gamle Lyngby. Men bag et af husene ligger en have, hvor den danske tradition er set med japanske øjne.

I den såkaldte "Bondeby", den ældste del af Lyngby nord for København er den tidligere landsbystemning bevaret med gamle, smukke huse og krogede, brolagte gader. Billedet er også gennemført rent beplantningsmæssigt med mange lindetræer i gaderne og fine hække omkring haverne.

Af hensyn til denne helhed er der servitutter for, hvad man som boligejer må både arkitektonisk og beplantningsmæssigt, f.eks. må man ikke anvende eksotiske planter eller andre snurrerier ud mod gaden.

Betaget og besat

Huset bebos af Hans Christian Skovgaard og hans hustru Oda. Igennem mange år har han beskæftiget sig med japanskinspirerede haver. Læst om dem, oplevet dem i Japan, tegnet og anlagt adskillige både store og små haver herhjemme.

Hans Christian Skovgaard er ganske enkelt betaget og besat af det japanske havebillede. Først og fremmest af æstetikken, stemningen og måden at arbejde med planterne på. Hans udgangspunkt er klart: Det religiøse og filosofiske aspekt, der ligger til grund for det japanske havebillede, hverken kan eller vil han gøre til sit. Dertil spiller kristendommen en alt for afgørende rolle i hans liv.

Inspiration mange steder fra

Under en af sine rejser oplevede H.C. Skovgaard en såkaldt europæisk have i Japan og, som han fortæller, lignede den næsten hans egen have hjemme i Lyngby. For den var hverken japask eller europæisk, men midt imellem: Tydeligt inspireret af det europæiske og samtidig fast forankret i det japanske.

Vi kan ikke lave en japansk have herhjemme. Vi er en del af vores egen kultur og natur, det lægger man ikke bare på hylden. Men vi kan lade os inspirere og tage ved lære af den japanske havekultur.Og japanerne kan naturligvis gøre det samme med vores", siger H.C. Skovgaard. Inspirationen er alle steder i Japan og i havebøger, men i særdeleshed i naturen. Vandløb er f.eks. fine at studere på Færøerne, hvor de pibler af sted næsten skjult af græsset. Og klippeformationer kan iagttages i både stor og lille skala i Norge og Sverige. Det gælder om at have sanserne åbne hele tiden.

Lille og langstrakt

Haven i Lyngby er lille og langstrakt. Det gamle hus, der ligger i den ene ende af haven, er "japaniseret" med en terrasse overbygget med et tag af kraftige bambusstokke. Over det røde bord hænger en japansk lygte, og bag hængesofaen vokser en kraftig bambus. Et luftigt hegn med hylder til små potteplanter danner væg, på en gang åbent og lukket. Terrassen en kun åben på den ene side.

Fra bænken ved bordet kan det meste af haven overskues. En grøn græsplæne indrammet af frodig beplantning på begge sider. For enden af plænen anes et lille japansk udseende hus, næsten skjult af planter: Skovgaards tegnestue bygget af rødmalet træ. En smal sti bugter sig over plænen fra terrasse til tegnestue.

Cirka midt i haven fører stien over en smal bæk. Her er lavet en lille forhøjning med et vandbassin. Et granittrug med bambuspumpe. Bag pumpen vokser en kugleformet buksbom sammen med bl.a. en klippet cotoneaster.

Beplantningen

Så enkel er grundplanen, og roen understreges af beplantningen. Fordi den overvejende er grøn og behersket.

Men tag ikke fejl. Der ligger både stort kendskab og stor omhu til grund for havebilledet. Enkelhed er jo noget at det sværeste at gennemføre.

Det er sjovt og interessant at studere de forskellige planter i haven. Der er faktisk ingen sjældenheder, men sammensætningen og formklipning gør underværker.

Mange af planterne er klippede til tætte, grønne kugler. Nogle af træerne er bonsaiagtigt beskåret. Andre planter, både træer og buske, vokser frit, så der opnås fin kontrast.

Frodigheden er gennemført med de forskellige bunddækkeplanter, der dækker jorden fuldstændigt. Overalt er der leget med bladformer og grønne nuancer.

Om foråret er haven rigtblomstrende med rhododendron og frugttræer, men billedet falder hurtigt til ro, og resten af året spiller det grønne hovedrollen - accentueret af en enkelt farve hist og her.

Skovsyre i ny rolle

Det er forbavsende, at en klippet cotoneaster bliver så fin og klæder en buksbom så godt. Og tænk, at en ganske almindelig skovsyre, hentet en forårsdag i den danske bøgeskov, kan trives så godt og danne sådan en yndig, lysegrøn forgrund for klippede azaleaer. For resten var jeg ikke klar over, at azaleaer er gode at klippe i form.

Den rødbladede blomme, der bliver formet og klippet hen over et tag af lægter giver den fineste farve- og skyggeeffekt som baggrund for en stor buksbomkugle.

Da jeg besøgte haven i september, hang blommerne lysende røde fra taget, fint ledsaget af de endnu røde brombær på hegnet ved siden af.

Her er meget at kikke på, lære af, fryde sig over. Ikke sært, at barnebarnet Laura elsker at hoppe på trædestenene over bækken eller hygge sig i hængesofaen med sin tøjkanin. Dybt forståeligt, at tanken om at forlade dette lille dansk-japanske paradis er helt utænkelig.

To top